25-26 жовтня у Прешові
(Словаччина) відбулась щорічна конференція «Аd fontes liturgicos», у
якій взяли участь викладачі філософсько-богословського факультету УКУ,
зокрема д-р Михайло Петрович, д-р Ігор Василишин, о. д-р Василь Рудейко
та ліц. Максим Тимо.
Це вже третя жовтнева конференція, яку
спільно організовують Папський університет Івана Павла ІІ у Кракові,
Український католицький університет та греко-католицький богословський
факультет Прешовського університету.
Вужча
тема цьогорічної конференції «Літургійний рух як наслідок повернення до
джерел» заохотила науковців до дослідження і представлення літургійних
рухів у Польщі, Словаччині та Україні, здебільшого у період, який
передував ІІ Ватиканському соборові, та коротко після нього. Особливо
цікавим був досвід порівняння критеріїв літургійного оновлення та
методів його впровадження у контексті східної (Словаччина, Україна) та
західної (Польща) літургійних традицій.
Зокрема, цікавою була доповідь д-ра Ігоря
Василишина про передумови виникнення та перспективи оновлення типіка о.
Ізидора Дольницького, який сьогодні є офіційним уставом богослужінь
УГКЦ. «Східна католицька традиція, паралельно із пошуком своєї
ідентичності, мусить бути відкритою до здорових змін певних рубрик і
обрядів», – підсумував він.
Одним із поштовхів до літургійного
оновлення може стати переосмислення і розвиток методології дослідження
коментування поетичних літургійних текстів візантійської піснетворчості.
Поряд із перекладами та коментуванням древніх текстів, необхідно дбати
про розвиток сучасної літургійної піснетворчості. «Все найкраще з
богослов’я – біблістики, патристики, догматики та інших дисциплін – має
бути імплементованим до молитви церкви, дзвеніти у піснях, які приносять
Богові під час Літургії», – наголосив у своїй доповіді ліц. Максим
Тимо.
Окреслюючи спроби оновлення літургійного
благочестя УГКЦ у ході історії, о. д-р Василь Рудейко зазначив: «Реформа
церковного життя вказує на те, що церква є живою і здатна критично
осмислювати своє покликання – проповідувати Євангеліє Христа та
провадити вірних до небесного царства, святкуючи життєдайну присутність
Христа у Літургії Церкви».
Більшість доповідачів наголошували на
тому, що справжнім поверненням до джерел, є не лише повернення до форм
та символів літургії, а й до основного джерела, яким є Ісус Христос.
Дослідження структур, текстів та символів літургії має передусім на меті
вказати на можливості глибшого осмислення живого досвіду Христа у
церкві.
Немає коментарів:
Дописати коментар