Кожне велике християнське свято є дуже багатогранним,
багатим на смисли, які годі побачити і відкрити для себе без того, щоб
зупинитися і вдумливо присвятити час для пізнання своєї християнської віри. У
повній мірі це стосується і свята Різдва Христового. Улюблене всіма, оповите численними народними традиціями це
свято несе в собі передовсім важливий зміст для розуміння нашої християнської
віри: Бог став оповитий пеленами як дитина тому, що ми є для Нього улюбленими
дітьми. Цій величній святковій події присвячена літургійна поема, що
складається з 9 пісень - Канон Різдва. ЇЇ автором вважається талановитий
християнський поет і богослов Косма Маюмський. Він розвиває тему свята,
пояснює її поетично-музичними засобами, запрошуючи нас насолодитися духовним
святкуванням. Основними рисами мови канону є творче використання різноманітних
біблійних подій, цитат, образів з додаванням пояснень і тлумачень цих подій,
цитат і образів християнськими авторами. Канон таким чином вишукано поєднує в
собі Біблію, Традицію Церкви і поетично-музичне мистецтво.
Зміст події Різдва Христового розкривається тут в кількох
напрямках:
- біблійно-історичному: в Різдві Христа сповнюються Божі
обітниці для Свого народу, провіщені через пророків і праведників. Прихід
Христа має універсальне значення і знаменує собою нову еру в історії
людства.
- богословсько-символічному: в Різдві Христа звершується
спасіння і оновлення людини і світу. Прихід Сина Божого є “задля нас,
людей, і нашого ради спасіння”. Вертеп, ясла, зоря - все це “символи”, які
допомагають нам входити в Таїнство - явління Бога у плоті (пор. 1 Тим.
3, 16).
- літургійно-молитовному: в Різдві Христа відбувається наша зустріч з Ним, наше оновлення і просвічення “тут і тепер”. Літургійні тексти звучать у теперішньому часі, бо “Христос рождається” у понадчасовомову “днесь”. Церква молитовно оспівує не історичну подію, а таїнство, в яке входить кожен, хто вірує.
ПІСНЯ ПЕРША
Основна тема: оновлення, відродження,
“нове створення” людини.
Канон Різдва розпочинається радісним і піднесеним
заспівом (ірмосом), який являє собою натхненний заклик до святкування події
Різдва Христового. Текст ірмоса є цитатою з проповіді талановитого
християнського письменника і проповідника Григорія Богослова. Саме таким
закликом він розпочав свою проповідь на свято Богоявління ще в четвертому
столітті, а Церква по сьогодні в своєму богослужінні повторює його слова, адже
вони в лаконічній формі передають найглибший зміст святкування - зустріч з
Христом, Який приходить до нас на землю, щоб нас вознести від землі на небо.
Традиційне християнське привітання «Христос рождається» - «Славімо Його», яке
ми раз у раз повторюємо, теж запозичене з проповіді святого Григорія.
Загальний настрій початку різдвяного канону
перегукується з початком канону Пасхи - “Воскресіння день! Просвітімся люди.
Пасха! Господня Пасха, від смерті бо до життя і від землі до небес Христос Бог
нас перевів” (це теж уривок проповіді св. Григорія). Два найбільші християнські
свята наче сплітаються тут воєдино:
ІРМОС: Христос рождається –
славіте! Христос із небес – стрічайте! Христос на землі – возносітеся! Співайте
Господеві, вся земле, і з веселістю співом звеличте, люди, Він бо прославився!
Приспів: Слава Тобі, Боже наш, слава Тобі.
Зруйнованого переступом, на образ Божий сотвореного, що став повністю підлеглий тлінню, відпав від кращого, Божественного життя, – знову відбудовує мудрий Будівничий, славно бо прославився.
Бачачи, що погибає людина, яку Він Своїми руками сотворив, Творець, приклонивши Небеса, сходить і приймає всю її істоту, істинно воплотившись від Божественної, Чистої Діви; Він бо прославився.
Мудрість, Слово і Сила, Сущий Син і відблиск Отчий – Христос Бог скрито від сил – всіх тих, що понад світом, і всіх тих, що на землі, вочоловічившися, знову нас придбав, Він бо прославився.
Приспів: Слава Тобі, Боже наш, слава Тобі.
Зруйнованого переступом, на образ Божий сотвореного, що став повністю підлеглий тлінню, відпав від кращого, Божественного життя, – знову відбудовує мудрий Будівничий, славно бо прославився.
Бачачи, що погибає людина, яку Він Своїми руками сотворив, Творець, приклонивши Небеса, сходить і приймає всю її істоту, істинно воплотившись від Божественної, Чистої Діви; Він бо прославився.
Мудрість, Слово і Сила, Сущий Син і відблиск Отчий – Христос Бог скрито від сил – всіх тих, що понад світом, і всіх тих, що на землі, вочоловічившися, знову нас придбав, Він бо прославився.
Коментар: На самому початку Канон
відсилає нас до першооснов, до почину людини і світу. Подібно як серія
старозавітних читань на різдвяному богослужінні розпочинається зі слів: «На
початку сотворив Бог небо і землю» (Бут. 1, 1), так і тут мова заходить
про створення людини на образ і подобу Божу. Саме з цього моменту слід
розпочинати розповідь про різдво Сина Божого - з людини, яка є Божим творінням,
покликаним до справжнього життя. Через порушення Божої заповіді, через
непослух Божому слову людина завдала великої шкоди собі і цілому світу. Однак
Бог не відвертається від людини, але знову приходить до неї, Сам ставши
людиною, і оновлює її, відроджує. Адже людина не перестала бути образом Божим,
просто вона його сильно понівечила і затемнила. Бог виступає наче реставратором
Свого образу, проявляючи цим велику відповідальність за людину і світ, в якому
вона живе.
ПІСНЯ ТРЕТЯ
Основна тема пісні: воплочення Бога підносить
людину.
ІРМОС: Перед віками від Отця
рожденному нетлінно Синові і в останні часи від Діви воплоченому безсіменно
Христу Богові заголосім: «Ти, що возніс ріг наш, свят єси, Господи!»
Адам, узятий з праху, причасний вищому Подихові, але до погибелі приваблений оманою жони, бачачи від жони Христа, взиває: «Ти, що ради мене подібним до мене став, свят єси, Господи!»
Ти став співобразний нікчемному єству із глини, розчинившись у ньому, Христе, і причасністю найслабшій плоті уділив їй від Божественної природи, Ти, що смертним став – і зостався Богом, і возніс ріг наш, свят єси, Господи!
Веселися, Вифлеєме, князів Юди царственний граде: бо Пастир Ізраїля, Той, Хто на раменах Херувимів, Христос явно з тебе вийшов і, вознісши ріг наш, над усіма воцарився.
Адам, узятий з праху, причасний вищому Подихові, але до погибелі приваблений оманою жони, бачачи від жони Христа, взиває: «Ти, що ради мене подібним до мене став, свят єси, Господи!»
Ти став співобразний нікчемному єству із глини, розчинившись у ньому, Христе, і причасністю найслабшій плоті уділив їй від Божественної природи, Ти, що смертним став – і зостався Богом, і возніс ріг наш, свят єси, Господи!
Веселися, Вифлеєме, князів Юди царственний граде: бо Пастир Ізраїля, Той, Хто на раменах Херувимів, Христос явно з тебе вийшов і, вознісши ріг наш, над усіма воцарився.
Коментар: Ірмос цієї пісні прокладає
зв’язок між предвічним родженням Сина Божого від Отця і Його тілесним
народженням у часі. Перше не піддається жодному людського описові чи аналізу,
про нього ми знаємо лише завдяки Божому одкровенню, друге, хоч і стало частиною
нашої історії, є не менш дивним, адже сталося від Діви, без втручання чоловіка
(“безсіменно”). Добровільне земне народження Сина Божого має на меті якраз
спасіння людини, піднесення її з упадку. Але єднання всевишнього, незвіданого і
неосяжного Бога з природою людини приносить їй значно більше - участь в житті
Самого Бога, те, що церковне Передання називає “обоженням”.
ПІСНЯ ЧЕТВЕРТА
Основна тема пісні: покликання усіх народів до
спасіння в Христі.
ІРМОС: Паросток із кореня Єссея і Цвіт із
нього, Христе, від Діви проріс Ти – із Гори, Хвальний, отіненої густо, прийшов,
воплотившись від Тієї, що не знала мужа, Неоречевлений і Боже. Слава силі
Твоїй, Господи!
Ти, Кого в древності Яків прорік Очікуванням народів, Христе, від коліна Юди возсіяв єси, і силу Дамаскову та здобич Самарійську прийшов відняти, оману змінивши на віру боговгодну. Слава силі Твоїй, Господи!
Возсіявши зорею від Якова, Владико, Ти сповнив радости втаємничених у слова древнього волхва Валаама, мудрих зореспоглядальників, приведених до Тебе як первоплоди народів; і прийняв єси відкрито їх, що дари приємні Тобі приносили.
Зійшов єси в дівоче лоно, як дощ на руно, Христе, і як краплі, що капають на землю. Етіопи і Тарсійці, як і Аравійські острови, Сава і всі володарі землі Мідян припали до Тебе, Спасе. Слава силі Твоїй, Господи!
Ти, Кого в древності Яків прорік Очікуванням народів, Христе, від коліна Юди возсіяв єси, і силу Дамаскову та здобич Самарійську прийшов відняти, оману змінивши на віру боговгодну. Слава силі Твоїй, Господи!
Возсіявши зорею від Якова, Владико, Ти сповнив радости втаємничених у слова древнього волхва Валаама, мудрих зореспоглядальників, приведених до Тебе як первоплоди народів; і прийняв єси відкрито їх, що дари приємні Тобі приносили.
Зійшов єси в дівоче лоно, як дощ на руно, Христе, і як краплі, що капають на землю. Етіопи і Тарсійці, як і Аравійські острови, Сава і всі володарі землі Мідян припали до Тебе, Спасе. Слава силі Твоїй, Господи!
Коментар: таїнство воплочення Сина
Божого не піддається окресленню чи поясненню засобами людського розуму. Тому
літургійні тексти використовують для нього мову біблійних образів. Християнські
автори завжди трактували Святе Письмо як єдину і нерозривну цілість. Часто
події, які мали місце в далекому минулому, вони сприймали як прообрази того, що
відбулося в Новому Завіті. Підставою для такого сприйняття є віра в єдиного
Бога, Який діяв і далі продовжує діяти в історії, Який “багаторазово і багатьма
способами” відкривав Себе через пророків, а тепер об’явив себе через Сина (пор.
Євр. 1, 1-2). Народження Месії прирівнюється до проростання паростка зі
сухого кореня (пор.: Іс. 11, 1). Христос народжується в цей світ “від
коліна Юди”, але задля всіх людей, народів і національностей.
Подія Христового народження демонструє Божу відкритість: Христос приходить до
всіх народів, як також і всі народи приходять до нього, відкривають у Ньому
Месію. Звичайно, це станеться не одразу, але одними із перших, хто розпізнав у
новонародженому дитяті Спасителя світу були східні царі, дослідники зір. Тому у
каноні Різдва їх названо “первоплодом народів”, першими паростками Євангелія у
світі. Народження Христа свідчить про справжнє і остаточне покликання Ізраїля -
бути світлом для всіх народів.
ПІСНЯ П’ЯТА
Основна тема пісні: примирення людини з Богом.
ІРМОС: Ти, Бог миру, Отець щедрот, Великої
Ради Твоєї Ангела, що мир дарує, послав єси нам. Тож приведені до світла
Богопізнання, із ночі ранок виглядаючи, славословимо Тебе, Чоловіколюбче.
Підкорившись повелінню Кесаря, в раби Ти записався, і нас, рабів ворога і гріха, визволив. У всьому ж зубожівши, Христе, щоб стати, як ми, Ти створеного з праху – богом учинив єднанням оцим і сопричастям.
Ось Діва, – як сказано в древності, – зачавши в утробі, породила Бога, що вочоловічився, і зостається Дівою; через Неї примирившись із Богом, ми, грішні, справді істинну Богородицю з вірою оспіваймо.
Підкорившись повелінню Кесаря, в раби Ти записався, і нас, рабів ворога і гріха, визволив. У всьому ж зубожівши, Христе, щоб стати, як ми, Ти створеного з праху – богом учинив єднанням оцим і сопричастям.
Ось Діва, – як сказано в древності, – зачавши в утробі, породила Бога, що вочоловічився, і зостається Дівою; через Неї примирившись із Богом, ми, грішні, справді істинну Богородицю з вірою оспіваймо.
Коментар: Ірмос п’ятої пісні канону
побудований на основі уривку з книги пророка Ісаї, тому він пов’язаний з темою
світла і миру (пор.: Іс. 26:9–19). В каноні ця тема Різдва дуже цікаво і
гармонійно поєднана з подією народження Сина Божого. Отець посилає нам Ангела
Великої Ради - Свого Єдинородного Сина - Який дарує нам мир, тобто відновлює
первісну гармонію у стосунках людини з Богом. Разом з тим Його прихід на землю
стає вершиною справжнього богопізнання. У Біблії тема пізнання часто
виражається через образи світла. Завдяки світлу ми бачимо світ, правильний
шлях, розпізнаємо лиця людей і у світлі також пізнаємо Бога. У темряві легко
збитися зі шляху, заблукати, піддатися страху і попасти в небезпеку. Тому Бог
приходить в нашу темряву, щоб принести в неї світло. Він зазнає обмежень -
підкоряється велінню земної влади, лягає в убогі ясла - щоб стати солідарним з
нами і таким чином привести нас до світла єднання і сопричастя зі Собою.
ПІСНЯ ШОСТА
Основна тема: незмінність божества Сина
Божого при воплоченні.
ІРМОС: Із утроби Йону, мов младенця, виригнув
морський звір, яким прийняв; а Слово, вселившись в Діву і плоть прийнявши,
пройшло через Неї, зберігши Її нетлінною. Бо Сам непідвладний тлінню – і
Родительку зберіг від ушкодження.
Прийшов, воплотившись, Христос Бог наш, Якого Отець із лона перед зірницею зроджує; і Той, Хто тримає повіддя Пречистих Сил, в ясла скоту безсловесного покладається, і пеленами повивається, щоб розірвати густо сплетені пута прогрішень.
Юне Дитя з Адамового єства – Син народжений і вірним даний; Він же – майбутнього віку Отець і Князь, і нарікається Великої Ради Ангелом; Він єсть Бог кріпкий і тримає у владі все творіння.
Прийшов, воплотившись, Христос Бог наш, Якого Отець із лона перед зірницею зроджує; і Той, Хто тримає повіддя Пречистих Сил, в ясла скоту безсловесного покладається, і пеленами повивається, щоб розірвати густо сплетені пута прогрішень.
Юне Дитя з Адамового єства – Син народжений і вірним даний; Він же – майбутнього віку Отець і Князь, і нарікається Великої Ради Ангелом; Він єсть Бог кріпкий і тримає у владі все творіння.
Коментар: Ірмос шостої пісні в
поетичній і живописній формі за допомогою біблійних образів (пор.: Йона 2)
розкриває правду віри про те, що Син Божий незмінно став чоловіком.
Образом цієї незмінності є лоно Діви, яке після народження не зазнало зотління:
“Бо Сам непідвладний тлінню – і Родительку зберіг від ушкодження”. Він “в ясла
скоту безсловесного покладається, і пеленами повивається”, але воднораз Він є
“Бог кріпкий і тримає у владі все творіння”. Саме тому і стає можливим наше
спасіння. Бог проявляє справжню любов: Він стає людиною, при цьому не
перестаючи бути самим собою, сходить до “рівня” людини, залишаючись при тому на
“своєму рівні”.
ПІСНЯ СЬОМА
Основна тема: поклоніння пастухів.
ІРМОС: Отроки, в благочесті разом виховані,
злочестиве веління зневаживши, вогненної загрози не побоялися, але, посеред
полум’я стоячи, співали: «Отців Боже, благословен єси!»
Пастухи, що в полі перебували, отримали вражаюче явління світла; слава бо Господня осяяла їх, і Ангел кликнув: «Хвалу співайте, бо родився Христос! Отців Боже, благословен єси!»
Зненацька, зо словом Ангела Небесні Воїнства візвали: «Слава Богу во вишніх, на землі мир, серед людей благовоління: возсіяв Христос! Отців Боже, благословен єси!»
«Що то за мова?» – сказали пастухи, – «Ходімо, подивімося на те, що сталося, на Божественного Христа». А як дісталися до Вифлеєму, то з Родителькою поклонилися, виспівуючи: «Отців Боже, благословен єси!»
Пастухи, що в полі перебували, отримали вражаюче явління світла; слава бо Господня осяяла їх, і Ангел кликнув: «Хвалу співайте, бо родився Христос! Отців Боже, благословен єси!»
Зненацька, зо словом Ангела Небесні Воїнства візвали: «Слава Богу во вишніх, на землі мир, серед людей благовоління: возсіяв Христос! Отців Боже, благословен єси!»
«Що то за мова?» – сказали пастухи, – «Ходімо, подивімося на те, що сталося, на Божественного Христа». А як дісталися до Вифлеєму, то з Родителькою поклонилися, виспівуючи: «Отців Боже, благословен єси!»
Коментар: Починаючи від сьомої пісні
в каноні відбувається перехід від опису внутрішнього значення святкової події
до опису її зовнішніх обставин, описаних євангелистами Матеєм і Лукою (Мт. 1
і 2; Лк. 2, 1-21). Сьома пісня за своїм стилем є чи не найпростішою в
цілому каноні і не випадково, адже присвячена простим людям, які стала першими
свідками Христового Різдва - пастухам. Вони старанно виконували свою роботу -
пильнували отару овець. І саме в цей момент Бог удостоїв їх величного небесного
об’явлення, яке вони щиро і радо прийняли. Прибігши до Вифлеєму, звичайні
пастухи прославляють Бога разом із ангельськими хорами. Земні свідки Різдва
єднаються в святковому хорі з небесними свідками. Це стає можливим тому, що
“небо і земля днесь поєдналися”, як співаємо в стихирі Литії. Оскільки Бог
прийшов на землю, то людина не небеса зійшла. В нашій культурі прийнято вважати
«небом» щось несумісне з усім матеріальним, вищим за нього, а іноді навіть
ворожим до нього. Згідно з біблійним уявленням, яке повністю переймають наші
богослужбові тексти, небо і земля не протиставляються одне одному, вони
нерозривно пов’язані між собою і є двома різними вимірами Божого творіння.
Народження Сина Божого в людському тілі це виявляє. Віднині немає вже
нездоланної пропасті між землею і небом - місцем життя людини і “місцем”
перебування Бога.
ПІСНЯ ВОСЬМА
Основна тема: поклоніння волхвів.
ІРМОС: Чуда надприроднього образ зобразила
росодайна піч: бо не палить юнаків, яких в себе прийняла, так як і вогонь
Божества – утробу Діви, в яку ввійшов. Тому вознесімо піснеспів: «Хай
благословляє все творіння Господа і превозносить по всі віки!»
Тягне дочка вавілонська полонених отроків Давидових до себе, та сама своїх дітей – волхвів з дарами посилає благати Давидову Дочку, що прийняла в Себе Бога. Тому вознесімо піснеспів: «Хай благословляє все творіння Господа і превозносить по всі віки!»
Скорбота відхилила арфи, щоб не супроводили пісень, бо не співали на чужині діти Сіону; та руйнує всю облуду Вавілону і музичну симфонію його Христос, що возсіяв із Вифлеєму. Тому вознесімо піснеспів: «Хай благословляє все творіння Господа і превозносить по всі віки!»
Захопив Вавілон здобич і загарбане багатство Сіонського царства, а Христос тягне в Сіон скарби його і царів-зорезнавців, звіздою на путь наставляючи. Тому вознесімо піснеспів: «Хай благословляє все творіння Господа і превозносить по всі віки!»
Тягне дочка вавілонська полонених отроків Давидових до себе, та сама своїх дітей – волхвів з дарами посилає благати Давидову Дочку, що прийняла в Себе Бога. Тому вознесімо піснеспів: «Хай благословляє все творіння Господа і превозносить по всі віки!»
Скорбота відхилила арфи, щоб не супроводили пісень, бо не співали на чужині діти Сіону; та руйнує всю облуду Вавілону і музичну симфонію його Христос, що возсіяв із Вифлеєму. Тому вознесімо піснеспів: «Хай благословляє все творіння Господа і превозносить по всі віки!»
Захопив Вавілон здобич і загарбане багатство Сіонського царства, а Христос тягне в Сіон скарби його і царів-зорезнавців, звіздою на путь наставляючи. Тому вознесімо піснеспів: «Хай благословляє все творіння Господа і превозносить по всі віки!»
Коментар: епізод поклоніння волхвів
в богослужінні Різдва займає дуже важливе місце, тому канон знову повертається
до нього, на цей раз розглядаючи його з філософсько-історичної точки зору. Для
висвітлення цієї теми обрано восьму пісню канону цілком не випадково. Ірмос
цієї пісні оповідає про чудо з трьома отроками , які не поклонилися
язичницькому ідолу, а тропарі - про язичників, які поклонилися Живому
Богові. Автор канону розглядає поклоніння волхвів як своєрідну історичну
компенсацію за вавілонський полон, через який отроки і опинилися у вогненній
печі за наказом царя Навуходоносора (Дан. 3). Христос руйнує “облуду
Вавілону”, тобто культуру ідолопоклоніння, кличучи до Сіону язичників,
дослідників зір.
ПІСНЯ ДЕВ’ЯТА
Канон розпочався цитатою св. Григорія Богослова, а
завершується переспівом слів іншого великого святителя - Йоана Золотоустого,
які живописно змальовують дивне таїнство божественного сходження:
Приспів: Величай, душе моя, у
вертепі народженого Царя – Христа.
ІРМОС: Таїнство дивне бачу і незбагненне:
небо – вертеп, престол херувимський – Діву, ясла – вмістилище, де возліг
Невмістимий – Христос Бог, Якого оспівуючи величаємо.
Бачачи незвичайний рух незнаної нової зорі, що недавно засяяла сильніше від світил небесних, збагнули волхви, що на землі родився Христос Цар у Вифлеємі на спасіння наше.
«Де новонароджене Дитя», – питали волхви, – «Цар, Чия звізда явилася? Бо ми Йому поклонитися прийшли». Тоді одержимий Ірод-богоборець тривожився і Христа вбити замишляв.
Точно вивідав Ірод час зорі, під проводом якої волхви в Вифлеємі поклоняються Христу з дарами; нею ж ведені до своєї вітчизни, вони лютого дітовбивцю зоставили осміяним.
Коментар: Тропарі дев’ятої пісні продовжують тему поклоніння волхвів, однак до неї додається драматичний контраст - тема Ірода. Небесна зоря веде волхвів до Христа, а Ірод намагається їх збити зі шляху. Бог кличе волхвів на поклоніння новонародженому Месії, а земний цар шукає способу вбити Дитя. Волхви “збагнули … що на землі родився Христос Цар” і прийшли Йому поклонитися, а Ірод намагається “вивідати” де Він народжується, щоб Його вбити. Син Божий, стаючи людиною, вже цим самим наражає себе на смерть, як кожний смертний. В цьому проявляється Його найглибше упокорення, “кенозис” задля спасіння людини і світу.
Бачачи незвичайний рух незнаної нової зорі, що недавно засяяла сильніше від світил небесних, збагнули волхви, що на землі родився Христос Цар у Вифлеємі на спасіння наше.
«Де новонароджене Дитя», – питали волхви, – «Цар, Чия звізда явилася? Бо ми Йому поклонитися прийшли». Тоді одержимий Ірод-богоборець тривожився і Христа вбити замишляв.
Точно вивідав Ірод час зорі, під проводом якої волхви в Вифлеємі поклоняються Христу з дарами; нею ж ведені до своєї вітчизни, вони лютого дітовбивцю зоставили осміяним.
Коментар: Тропарі дев’ятої пісні продовжують тему поклоніння волхвів, однак до неї додається драматичний контраст - тема Ірода. Небесна зоря веде волхвів до Христа, а Ірод намагається їх збити зі шляху. Бог кличе волхвів на поклоніння новонародженому Месії, а земний цар шукає способу вбити Дитя. Волхви “збагнули … що на землі родився Христос Цар” і прийшли Йому поклонитися, а Ірод намагається “вивідати” де Він народжується, щоб Його вбити. Син Божий, стаючи людиною, вже цим самим наражає себе на смерть, як кожний смертний. В цьому проявляється Його найглибше упокорення, “кенозис” задля спасіння людини і світу.
Текст Канону містить в собі настільки багато тем, що його
читання (а ще краще спів!) на свято Різдва може стати для сучасного християнина
справжнім “бенкетом Слова” (це знову вислів св. Григорія Богослова), заглибленням у зміст і красу своєї віри.
Максим Тимо, Lic.Theol.
Немає коментарів:
Дописати коментар